Leeuwenrots, tuktuk, boedha en de spa - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Eric & Marja Maurits - WaarBenJij.nu Leeuwenrots, tuktuk, boedha en de spa - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Eric & Marja Maurits - WaarBenJij.nu

Leeuwenrots, tuktuk, boedha en de spa

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Eric & Marja

08 September 2014 | Sri Lanka, Habarana

Wat een dag! Moe maar voldaan begin ik vandaag aan ons verhaal. Om 8 uur stonden we al onder aan de indrukwekkende leeuwenrots (Sigiriya). Een vierhonderd meter hoge, kale rots die loodrecht oprijst in het landschap. Boven op deze rots had ooit een koning zijn paleis gevestigd en zijn koninkrijk uitgeroepen nadat hij ruzie met zijn broer had gekregen over de troonopvolging. Dit was in de 5e eeuw na chr. Deze koning had oog voor architectuur en kunst. Onder aan de rots zijn nog de restanten te zien van de watertuinen. Een zeer, stijle en smalle trap slingert tegen de rots aan. Na 200 meter traplopen is daar de spiegelmuur die prachtige fresco's van mooie vrouwen beschermt tegen de invloeden van de elementen. Na al deze eeuwen zijn ze nog steeds te bewonderen. Prachtig gemaakt natte kalk dus de schildering moest in 1x goed zijn. Corrigeren is niet mogelijk. Daarna komt het laatste stuk van de klim. Tussen twee leeuwenpoten nemen we trap naar de top. Na 430 treden is daar een magnifiek uitzicht over de jungle. We klimmen en klauteren om bij het uiterste puntje te komen om de allermooiste foto van het landschap te maken. We waaien er bijna vanaf, zo stormt het. Daardoor voelen we de zon niet en dat merken we pas later ( te laat....).
Terug naar beneden gaat een stuk eenvoudiger. De trap is nu gevuld met mensen op weg naar de top. Vandaag is het full moon, een belangrijke feestdag voor de boeddhisten. Veel winkels zijn dicht en het is een lang weekend. Veel locals bezoeken daarom ook deze prachtige plek.
Terug in het dorp gaan we een village safari maken. We stappen als eerst achter in een tuktuk, het meest populaire vervoersmiddel van dit land. Wij installeren ons op de achterbank maar dan blijkt een lokale gids ook nog mee te moeten en hij heeft niet het doorsnee formaat van een Srilankees. Hij heeft meer het postuur van Eric. Daar zit ik dan als een haring in een tuktuk. We schieten een smal paadje in en dan stoppen we alweer voor het volgende vervoersmiddel: een ossenwagen met twee echte ossen ervoor. Ja, ze bestaan echt nog!
De kar verlaat de verharde weg en we rijden op een zandweg, die zich tussen de landerijen door slingert. Onderweg spot de gids ook nog allerlei wild zoals een aap, een soort eekhoorn en een kameleon. Toch best een echte safari. Zonder gids hadden wij geen enkel dier gezien. Ze zitten allemaal doodstil op een tak te wachten tot wij uit het zicht zijn. Hoop dat de foto's gelukt zijn want de ossen konden niet zo goed stilstaan.
De weg eindigt bij een meer en wij stappen over in een catamaran kano. We peddelen tussen lotusbloemen en andere prachtig, bloeiende waterplanten. Dan leggen we weer aan en te voet vervolgen we onze tocht naar een kleine hut. Daar mogen we de vrouw des huizes assisteren bij het bakken van roti op een open vuurtje. Het wordt geserveerd in een rieten mandje met een lotusblad als servet. Bij deze roti eten we vers geraspte kokosnoot en een sambal van ui. Heerlijk. Op de weg terug klim ik nog op een wiebelige ladder om in een boomhuis te kijken. Ja echt, er slapen daar 's nachts echt mensen. Ik zie de deken en de klamboe. Op de grond is het te gevaarlijk ivm olifanten die 's nachts langskomen op zoek naar eten of op weg naar het meer.
Terug in de kano maakt de schipper onderweg nog een hoed voor ons beiden van een blad van de lotusbloem. De hoed wordt versierd met een andere paarse waterbloem. Dan biedt hij mij ook nog een net geplukte lotusbloem aan. De hoed doet denken aan de engelse helm van lang geleden.
Terug bij onze eigen gids vertrekken we weer in onze auto naar Polonnaruwa. Een enorm complex met veel resten van tempels. We zien prachtige boeddha beelden en horen mooie verhalen over een staande boeddha met saffieren ogen die zo gemaakt was dat het invallende zonlicht zorgde voor een weerkaatsing ervan op deze stenen op de andere vier boeddha's. Over de symbolen aan de ingang van een tempel zoals de halfmoon steen, de bewakers en de vijf treden. Heel indrukwekkend zijn ook de drie boeddha beelden die uit één rotsblok zijn gehouwen. Een staande, een mediterende en een liggende. Schitterend.
We zijn moe, plakken van het zweet (34gr) en zijn licht verbrand op de plekken die niet goed ingesmeerd zijn. Tijd om naar huis te gaan. We worden verwacht bij de spa in de stad. We worden een uur lang gemasseerd, van top tot teen. Ja, zelfs ons hoofd wordt gemasseerd met kruidenolie. Dan 20 min in het stoombad, waarvan de vloer en de banken bedekt zijn met geurende bladeren. Dan terug naar de masseurs die ons afdrogen. Daarna kleden we ons weer aan en krijgen we nog thee aangeboden in de rustruimte. We mogen een uur niet douchen dus gaan we met olie in ons haar toch maar naar het restaurant, want trek hebben we inmiddels wel. Daar wacht een kleine teleurstelling. Geen alcohol vandaag vanwege de feestdag (heilige dag). Dat wordt een liter tonic ipv een liter bier.
Morgen vertrekken we naar Kandy en nieuwe avonturen. Welterusten.