Yala Park - Reisverslag uit Hambantota, Sri Lanka van Eric & Marja Maurits - WaarBenJij.nu Yala Park - Reisverslag uit Hambantota, Sri Lanka van Eric & Marja Maurits - WaarBenJij.nu

Yala Park

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Eric & Marja

13 September 2014 | Sri Lanka, Hambantota

Yala National Park
Vanmorgen na het ontbijt hebben we ook deze fantastische locatie weer moeten verlaten. De reis gaat naar Yala, het mooiste en grootste wildreservaat van Sri Lanka. Het staat bekend om zijn luipaarden. Het park is gelegen aan de zuidoost kust, tegen de Indische oceaan. Geen safari voor ons want het park is gesloten vanwege de droogte. Geen probleem, we hebben morgen een alternatief programma waarvoor we ook net zo vroeg het bed uit moeten. Maar dat is morgen.
Vandaag dalen we de berg weer af. De weg slingert langs diepe dalen vol akkertjes. Langs lintbebouwing met winkeltjes, huizen en kleurige straattaferelen.
We stoppen om de benen even te strekken bij een hotel. Vanaf het terras hebben we een schitterend uitzicht over het dal waar we nog in af gaan dalen. We vertrokken met 17 gr en inmiddels is het 28 gr. Verder naar beneden zal het nog wel warmer worden...
Onderweg zien we nog een waterval die op dit moment wat minder spectaculair is omdat het zo droog is. Er komt maar een bescheiden hoeveelheid water naar beneden. We stoppen ook bij Buduruvgala. Daar zijn boeddha's uitgehouwen in de rotsen. Ze dateren uit de eerste eeuw na chr. De grootste is zo'n 17m hoog. Heel indrukwekkend. Vroeger waren ze ook ooit beschilderd. Een paar resten van de verf herinneren hier nog aan. Dat maakt het niet minder indrukwekkend. Er is niemand. Geen enkele bezoeker. Het is dan wel off season maar dit is toch wel heel stil. De locatie is minder bekend weet de gids te vertellen.
Begin van de middag naderen we het park. We verlaten de hoofdweg en nemen een zijweg. De weg wordt gereconstrueerd en daardoor moeten we hele stukken over het zand rijden. Aangezien we in een Prius rijden vindt onze gids dit niet zo grappig. Hij is namelijk heeeeeel erg zuinig op zijn auto. Bijna stapvoets rijdt hij over elke hobbel en bobbel. 1 x moeten we zelfs uitstappen en een stukje lopen zodat de auto over de hobbels kan. We zien dan dat hij ruimte genoeg heeft. Vertellen dat ook maar volgens mij maakt dat weinig indruk.
Dan zijn we er. Weer een prachtige locatie. Bungalows op een terrein aan het wildpark. Een zwembad met uitzicht op een meer waar wilde dieren komen drinken. We brengen de middag door aan het zwembad. Zwemmen, boek lezen en luieren. Het is tenslotte vakantie. Het huisje ligt ook vlak bij het strand aan de Indische oceaan. Er liggen grote rotsen in de zee en grote rollers slaan er op stuk. Het is gevaarlijk om hier het water in te gaan, dus genieten we van het schouwspel van de golven en verbreekt Eric zijn record "op het strand zijn".
Als we zo willen gaan eten, moeten we bellen en komen ze ons halen. De wilde dieren lopen hier ook dus mag je in het donker niet alleen naar buiten. De eerste demo hebben we al gehad toen de apen ons huisje als springplank gingen gebruiken om in de boom te komen! Enorme herrie en het duurde even voor we doorhadden waar het kabaal vandaan kwam.

Tags: Yala, Buduruvgala