Blote voeten en spataderen - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eric & Marja Maurits - WaarBenJij.nu Blote voeten en spataderen - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eric & Marja Maurits - WaarBenJij.nu

Blote voeten en spataderen

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Eric & Marja

09 September 2014 | Sri Lanka, Kandy

Vandaag vervolgen we onze reis via Dambulla naar Kandy. In Dambulla bezichtigen we een grot met wel 150 boeddha beelden. De wanden en het plafond van de rots zijn bedekt met schilderingen in prachtige kleuren. Het hoogtepunt is de dode boeddha. Te herkennen aan het feit dat zijn hand niet onder zijn hoofd gevleid is maar er een stukje vanaf is. Alsof het beeld omgevallen is. Om hier te komen moeten we weer een stijle klim naar boven afleggen. Ondanks het vroege uur is het alweer behoorlijk warm. Het laatste stuk moeten de schoenen uit. Mmmm...en geen sokken aan. Dat wordt blote voeten werk. Ik voel mij één mer de boeddhisten die allemaal blootsvoets gaan. De schoenen worden keurig in een kastje gezet en bewaakt tot je weer terug bent. Tegen betaling uiteraard.
De reis gaat verder richting Kandy. We bezoeken een werkplaats waar houtsnijwerk wordt gemaakt. Het varieert van complete eetkamersets tot beschilderde olifanten en kommen van kaneelhout. Ja, die ruiken inderdaad naar kaneel. De verf wordt gemaakt van houtschraapsel van een bepaalde boom. Dit hout is fel rood. Wanneer het gemend wordt water, citroensap, limoen of kokosmelk verandert het steeds van kleur. Heel bijzonder. Deze verftechniek is eeuwenoud. Ook gebruikt voor de fresco's bij de Leeuwenrots. We worden de gelukkige eigenaren van een heel mooi masker. Verder gaat de reis.
We stoppen bij een kruidentuin. Deze streek is hier beroemd om. We wandelen door een tropische tuin/bos. Onze gids wijst allerlei bomen en planten aan. Wij moeten steeds raden welke specerij het is. Moeilijk hoor. We leren dat er maar één soort peperkorrel is groeit als een trosje aan de boom. Eerst zijn de besjes groen, als ze blijven hangen worden ze rood. Als je ze plukt en pelt, heb je witte peper. Laat je deze drogen, dan zijn het zwarte peperkorrels. Enne.... Foelie en nootmuskaat komt uit één vrucht die lijkt op een kastanje. Heel bijzonder. We zien ook vanillebonen groeien, cardamon, de kaneelboom en rode ananas. Van alle kruiden weet de gids ook nog een heilzame werking te vertellen. De rondleiding eindigt met een schouder en rug massage. Eric met shirt uit, ik met shirt aan. De masseur masseert mijn rug onder mijn shirt. Hele aparte ervaring. Ook nog een speciale crème op ons gezicht. Als afsluiting krijgen we een lunch aangeboden. Een buffet van curry's en rijst.
Dan arriveren we bij ons hotel, even buiten Kandy, boven op de berg. Een prachtig huis van 200 jaar oud. Heeft ooit toebehoord aan de eerste minister van de laatste koning. Mahoniehouten vloeren en afwerking. Grote potten met bloeiende tropische planten, een prachtige tuin en een zwembad. Gelegen tegen het oerwoud. Je hoort de apen en de vogels.
Inchecken en weer terug naar Kandy voor een folkloristisch optreden. Muziek en dans uit vervlogen tijden. Prachtige kostuums. Het eindigt met vuurvreters en twee mannen die over brandende kolen lopen. Ik zit er 1 meter vanaf. Spectaculair!
Door naar de Tempel van de Tand voor de ceremonie. In de tempel wordt de linker tand van Boeddha bewaart. Twee keer per dag worden er offers gebracht en mag je een blik werpen op de replica van het houten doosje waar de tand in bewaard wordt. Ook gaat even een soort tabernakel open om het klokvormige ornament te tonen waarin de tand bewaard wordt. Onder deze klok bevinden zich nog zes klokken. Naar zeggen van de gids allemaal even prachtig versierd. Deze tempel is het Mekka van de boeddhisten in Sri Lanka. Hier moet je een keer geweest zijn. Wij zijn er geweest. Het hele complex rondgewandeld op blote voeten. De stenen zijn gepolijst door de duizenden voeten die mij voorgegaan zijn.
Om kwart voor acht zijn we terug in het hotel. Snelle douche en dan lekker dineren op de veranda. Wat is het hier fantastisch.