Batik en het botanische park - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eric & Marja Maurits - WaarBenJij.nu Batik en het botanische park - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eric & Marja Maurits - WaarBenJij.nu

Batik en het botanische park

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Eric & Marja

10 September 2014 | Sri Lanka, Kandy

Precies om acht uur worden we opgehaald door onze chauffeur en even verderop afgezet bij een tuktuk. De vriendelijk lachende chauffeur van de tuktuk spreekt volgens ons geen Engels. Hij verstaat wel het woord "stop" en "foto". We scheuren door het verkeer. Onze tocht voert langs het meer van Kandy. We zien het koninklijk paleis liggen en het badhuis waar de koningin overdekt en ongezien kon baden. In het meer ligt ook een kleine tuin van de voormalige koning. Ze hadden het goed voor elkaar. De weg voert verder de heuvel op. Vanaf de top hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Het paleis, het meer en de tempel van de tand, die we gisteren bezocht hebben. Daar ontmoeten we ook weer onze eigen gids.
We vervolgen onze weg naar een batik atelier. De techniek wordt ons uitgelegd en gedemonstreerd. Ik kan het toch niet laten een sarong te kopen.
Terug naar het centrum voor een bezoek aan de botanische tuin, zeg maar rustig park. Het is ooit door de Engelsen aangelegd. Een prachtige collectie inheemse en uitheemse tropische bomen en planten. Sommige zijn zeer zeldzaam. In een kas worden orchideeën gehouden en in een andere lijkt het wel een Nederlands tuincentrum. Dezelfde planten hahaha. Alleen staan ze hier in de kas om ze te beschermen tegen de zon. Het zijn namelijk schaduwplanten.
In de volksmond heet dit park "loverspark". Verliefde stelletjes wandelen hand in hand door het park. Van een aanstaande bruid worden foto's gemaakt. Ze is gekleed in de traditionele, boeddhistische klederdracht van Sri Lanka. De bruidegom is er niet bij. Die wacht op haar voor het voltrekken van de ceremonie. Verderop wordt een stel gefotografeerd. Zij zijn net terug van huwelijksreis. Dat kun je zien aan haar traditionele rode gewaad.
De bewoners van het park zijn de zwerfhonden en de apen. Apen zijn hier overal. De dertig meter hoge bomen worden bevolkt door enorme vleermuizen. Dit is echt de mooiste tuin die we ooit gezien hebben. Zeer de moeite waard.
Tijd om terug te gaan naar het fantastische hotel. Vanmiddag gaan we luieren bij het zwembad en een boek lezen. Zonde om niet van dit hotel te genieten.
Na de lunch gaan we naar het zwembad waar alle ligbedjes al klaargezet zijn met handdoeken. Er is zelfs een schommel zo groot als een bed met kussens waar je op kunt liggen. Lekker zwemmen en dan installeren wij ons in de zon.

Tags: Kandy